Monday, March 7, 2011

Migrain aku yg leh lead to pitam or pengsan

arini aku mengalami migrain lagi..
sakit nyer kpla...bkn wat pape pon...keje pon mls nk wat
tgk screen je pening kpla...sbb bright sgt ke aaa????

aku ni kalu xjaga mkn or rest...bleh pitam / pengsan...
sgt sakit biler nk pitam ni...org anggap biler pitam xsakit..
but actually sgt sakit sbb ia start dgn sakit skit2...pastu bertambah jd sakit yg xsikit dh
mula2 sakit kpla...pastu..ia start dr kaki tgn..then naik ke perut..then ati/jantung..after that blackout...

kekadang rsa xleh nk nafas pon ader......
darah kurang gula...xckup power nk circulate seluruh badan...
biler aku nk pitam, mula la rsa sejuk jer satu badan wlaupon time tu berpeluh....
pastu biler tgk sumer tmpt & org..sumer jadi kaler light purple or biru...
bangunan pon nmpk bergoyang...

time ni akan rsa angin byk bertiup....
sumer nmpak slow jer..tenang je....smbil sejuk membaluti diri
kalu time aku tgh jln...aku akan rsa cm aku ni tgh berjalan atas angin/ombak...rsa tanah tu soft sgt & beralun...
tau2 mata aku dh terpejam....nk angkat tangan xleh walaupon aku cuba utk bergerak
mata pon aku xleh buka....
org laen panggil nama aku..aku dgr...tp xdpt memberi response..
muka aku jd pucat giler (tu apa yg org laen gtau aku la)..
lps seketika...aku akan sedar & sumer akan ok blk...cuma kalu jln terus aku akan berjalan gelong ckit..

hehehe ni sumer kejadian sebenar sepanjang idop aku ni....bunyi nyer cam tgh nazak kan....
tp mmg sgt sakit time nk pengsan tu hanya Allah & sape yg penah jadi cam aku ni tau la rsa nya camner..kalu nazak aku rsa mesti lg sakit kannnnnnn
konklusi nyer aku pernah pengsan time perhimpunan kat sekolah...kat tgh padang..kat kantin...kat tepi jalan...time naik motor...time naik tangga....etc
so jaga la diri anda baek2 sebelum sakit or benda buruk yg terjadi kat diri anda..^^
seb baek dlm 5tahun ni dh kurang tahap ke-pengsan-nan aku...aku kne kurangkan la sbb sakit ooo pengsan...

p/s: tp keje bertimbun...sumer bg kat aku...keje anta surat kat hr pon bg kat aku...
haish dorg ni hampeh tul....

11 comments:

aku terima kekalahan seadanya.... said...

heheheheeh.......

wahyde said...

kekalahan MU yer

is-nanie said...

Aku pon penah pitam kat rumah, perhimpunan sekolah, lab sekolah, pasar malam.. Kat puduraya, hampir2... tp sempat mintak air kat stranger (pompuan) yg duduk sebelah, so selamatla drpd rebah.. huhu..
Aku penah migrain, tp besenya aku pitam sbb aku tekanan darah rendah. Kekadang bila bangun dari duduk atau baring, macam gelap2 je.. Nak jln pon terhuyung-hayang. Kalo jd mcmnih, aku stop dan tundukkan kepala macam ruku'.. Dah ok, baru boleh jln cam bese. Pastu aku kene minum banyak air masak.. Saje share pengalaman..

aku syg man utd... said...

kalu tekanan darah rendah tu biasa nya kekurangan vitamin B n C,nk tw lbey lanjut kne tanya pakar pemakanan la,so jg la cr pemakanan korang tu,jgn men hentam jer nk mkn...jgn tggu da sakit br nk jg ssh la....beringat sblm terkne...

petrizio said...

aku rasa ko nih ada penyakit sawan tarik la..
mesti ko kecik2 mandi sungai dan lemas..

wahyde said...

is-nanie & "ko" syg man utd > yup tul tu ^^

matpet > plz jgn dicurah minyak petrol ke dlm api yer....maybe u think its funny to said like that but plz think b4 u speak...
jgn sbb mulut badan binasa

petrizio said...

tu pengalaman member serumah aku ler..kerap sangat pitam.. sampai berbuih mulut2 aku tgk..ingt kan dia biasa2 jer.. baru aku taw dia ada sawan tarik.. tu pengalaman dia masa dia kecik then cerita kat aku..smpai skrang kena lagi..last2 bwk berubat kat tok moh.. mcm sama je dgn cerita ko.. jgn marah eh.. xde niat nak wat lawak dgn ko..

wahyde said...

ok...aku dh check dgn doktor la, xder kene mngena dgn penyakit laen...cuma gula dlm darah aku kurang...sbb tu skang aku byk minum air gula & mkn gula2..

aku syg man utd.... said...

yer laaa....byk kn mnm air suam....
bkn air sejuk dlm peti sejuk....
walaupun konon2 nyer nk sejuk kn badan ble blik kje....

Dinz said...

garangnya u....
get well soon ok ?

wahyde said...

yup sy mmg garang....org yg xkenal sy jer igt sy xgarang hahahah