Wednesday, March 23, 2011

DIY - Penjagaan Kulit

Heheh arini rasa nak share pasal DIY penjagaan kulit...Well sebenarnyer senang jer nk wat menda2 ni...kat umah pon bleh buat...xyah nk susah2 beli barang brand mahal2 kat luar sana tu....

Pe yang leh guna?? Hurmm ni aku share pe yg slalu aku guna la yer.
Aku nyer style "simple"...malas nk rumit2...

Kat bawah ni antara bahan yg aku slalu guna:

1) MaDu
Madu ni elok nk jadikan mask ke pelembap kulit ke.....bleh simpan wat stok kat umah...wat mkn dgn roti pon sedap hehehe....aku time rasa kulit aku ni kering jer....aku akn amek beberapa sudu besar madu pastu aku tempek satu muka.....pastu biar selama 15min-30min ker.....then bilas....kesan nyer serta merta leh rasa....kulit pon akan jd cm lembut jer...

Nk wat 1 badan pn bleh...time dh mandi, korg stay lama sikit dlm toilet, pastu lumur seluruh badan madu tu....then mandi la blk.....nk wat sebagai hair conditioner / moisturizer pon bleh...style yg sma jer....jgn risau kalu bilas elok2, semut xder nyer nk datang gigit...heheh

2) PuCuk JamBu BaTu
Pe menda la nk wat dgn pucuk jambu batu ni kan......heheh...pucuk ni bleh wat scrub tau...buang daki2 & kulit2 mati....korg g petik pucuk2 muda...pastu tumbuk guna lesung batu...kalu korg malas tahap gaban, korg blend jer guna mesin.....pastu time mandi korg amek serbuk pucuk jambu tu, korg sental 1 badan...

Aku wat menda ni sejak tadika lagi...Ibu yg ter-chenta ajar menda2 ni...

3) TeLur aYam
Seperti yang suma tau...telur ayam ni leh wat mask.....amek telur putih..pastu pukul bg kembang sikit...then sapu kat muka...tp bau dia agak xmenyenangkan la...tp sape yg dh biasa, xkesah pon bau tu....telur ayam ni elok utk menegangkan kulit muka....

Sekian dulu la aku nyer post kali ni....nnt aku share lagi yer...ader byk lg bahan2 semulajadi yg aku guna ccth santan, timun, kacang, minyak jeton etc...mcm nk maen masak2 lak :P
Biar aku share skit2 dlu yer ^^

Selamat Mencuba hikhikhik

3 comments:

petrizio said...

yg no 2 tuh.. kalau amik pucuk jambu dan tumbuk dlm lesung batu.. pastikan lesung batu xde bekas tumbuk cabai, akibat pedih satu badan... aku dh kena

wahyde said...

hahah tu ko wat de-toxic ke :P

Alyza Fisol said...

mane nak cari pucuk jambu kat belah2 sni weh...