Monday, August 22, 2011

Alissara

Nama Alissara ni mcm  crita drama melayu kat tv tu kan..jwapan nya salah ini bkn drama....akan tetapi ni nama kedai mknan daaa...
Sempena bulan ramadhan ni, kitorg igt nk wat iftar utk kwn2 uitm dlu...tp xjd..sbb xder sape nk jd project manager hihihi...

So aku dgn geng yg aku selalu lepak, wat la rancangan mkn2 kitorg sdr...dh lama xlepak dgn dorg...
Wani la yg mencadang kan g ke kedai mkn Alissara ni....
Utk pengetahuan korg, kedai ni wat Thai cuisine & tmpt nyer kat area Puchong....aku mmg xtau la nk g cmner kat tmpt tu....jarang masuk Puchong....Jep & Niza la tukang amek aku kat umah

Kitorg pon mendiskas la kat dlm Whatsapp (stok jimat credit ph sumer)....pasal menu bagai...
xtau nk order menu aper, so pe lagi...sebagai ex-pelajar computer ...google tu penting...hahahh..kitorg pon meng-google la menu2 suggestion ...

1st menu yg kitorg order ialah...Meng-Kham (tul ntah ejaan nya..tp sebutan ala2 cmtu la)...rupa dia mcm mkn sirih bungkus tu..tp xder la rsa mcm mkn sireh...rsa mcm mkn ulam jer..tp ulam yg sedap coz ader pedas, manis & masam....rupa meng-kham ni mcm kat bawah ni...

Rupha Meng-Kham..- gambar dr blog eri chan
 
pastu menu yg lain mcm biasa...kitorg order kailan ikan masin, udang celup tepung, tomyam (ni dia buh santan ckit), somtam...pastu aku tambahkan lagi dgn kerabu kaki ayam (antara kerabu yg aku suka selain dr kerabu mangga)....nice...aku suka sumer mknan ni.....

Dan menu yg benar2 membuatkan kitorg jatuh ati dgn kedai mkn ni ialah IKAN LIMAU STIM....
dari rupa bentuk ikan ni, xder la nmpak sedap mana kan...nmpk mcm ikan stim biasa (time google la kan...mna nk tau rsa dia cmner)..pastu aku jumpa 1 blog ni dia menceritakan tentang kesedapan ikan ni...

AMARAN: kpd sesape yg posa & xmo posa kome makruh or terbatal...jgn baca review kesedapan ikan ni..tp kalu korg berani sila terus kan membaca hihihi...

"Ni recomendation dari Yew-U. Dia kata Ikan Stim Limau kat sini is the bomb. Memang it is.
Kuahnya bila dimasukkan kedalam mulut, dan ia lalu di segenap deria rasa di atas lidah, maka akan terbakar lah deria pedas, akan timbul rasa masam dan juga cukup manis dan masinnya. Kuah ikan ni dihirup semua orang. Sangat sedap"
- dari Blog Buih

Rupa dia mcm ikan stim biasa je kan - gambar dr blog rizq
 
Kitorg bile dh terbaca review cm tu pe lagi..nekad meng-order ikan tersebut..ternyata segala yg di describe kan tu benar2 berlaku kat kitorg...mula2 ikan tu sampai kat meja kitorg sumer tgk (time ni kitorg xmkn pape lagi..hanya kurma yg kitorg mkn)...pastu kitorg sumer amik sudu & cedok kuah ikan tu sikit & kitorg masukan ke dlm mulut, turun la kuah tu ke dlm mulut kitorg..& la mmg kuah tu lalu di segenap deria rasa lidah dgn rasa pedas, masam, masin & manis..perghhhh.....kitorg berasa mcm dlm syurga mknan hahahha...(time aku taip ni pon dok telan air liur jer hihihih ^^)...ckup puas ati....

So kengkawan...aku mmg merekemkan g kedai mkn ni, sedap & puas ati...mahal xpa janji puas ati....kalu korg xtau mna tmpt ni...ni aku dh cari map...

Map ke Alisara - dr blog faakiut
p/s: bakal jadi restoran fav kitorg ^^....nk g lagi pas ni

2 comments:

malek jr said...

after raya trun sini....
;)

wahyde said...

trun...trun...