Thursday, August 18, 2011

Lomo Lagi

Setelah aku dpt hadiah kamera lomo dr tayam aritu...aku xsempat nk meng-test kamera tu..
busy la kata kan....tp baru2 ni aku dh beli gulungan filem utk lomoih aku...

aku beli filem tu kat kedai lomgraphy kat CM....dlm 1 kotak tu ader 3 gulung filem..
bila aku dh beli tu.....aku pon excited giler nk guna..
nk load filem to dlm lomoih xdak hal...aku dh biasa guna kamera yg stail filem pulas2 ni...
tp aku ader masalah yg critical.....bila dh load filem tu & dh pulas2 tempat pemutar tu...
sampai biler aku nk pulas menda tu...jeng..jeng...jeng..

kamera sebelum ni..aku guna ia ada cm signal, cth pulas sampai ketat xleh pulas dah...makna nya filem tu dh ader kat kedudukan yg betul
tp yg ni xder menunjukan sebarang tanda yg aku dh load dgn elok...
so aper lagi meng-google la aku...
dorg kata tgk kat jenis filem...kat blakang kamera lomo ni ader kotak transparent kaler merah...
kalu jenguk kat situ nnt nmpk la tanda nya kat filem tersebut...
masalah nya tanda aper? ader yg ckap tanda nombor, ada yg kata bulat2...


nampak tak arrow tu....bawah arrow tu la kotak transparent kaler merah
last2 aku taram jer la...buh..pulas2..akhirnya aku nmpak tnda tu...tp ader 2 tanda
1 bentuk empat segi..1 bentuk bulat2....so masalah kedua...tanda mna satu yg betul ni..
aku pasrah giler....so aku nmpak jer simbol terus aku snap 1 gambar...
then masalah ke 3....kali ni aku nk pulas smpai mna utk next frame filem? sbb lepas simbol bulat...tetap simbol bulat yg sama size, kaler & rsa..

hahahah...so skang aku dh tangkap hanya 2 gambar ....tu pon xtau pe yg jadi dgn gambar tu...
mengikut pengalaman org yg biasa guna lomo ni...utk pengguna baru ni, 1st gulung filem akan menjadi gelap gelita..xdak gambar...
sebab xtau nk bajet biler nk tangkap...camner nk tangkap & sampai biler filem tu harus dipulas...


ni cth gambar yg rosak..edge dia pon rosak

ni gambar yg elok

teringin nk tangkap mcm ni

aku pon rsa utk yg 1st ni gambar yg aku tangkap jadi gelap gelita jer...hahaha
so kita tgu & lihat hihihih

gambar dr Google Image

4 comments:

Unknown said...

waiting for the result~
nt leh tngkp gmbr style2 ye x?
nt ajak la klau nk g shooting yer
nk gak masuk koleksi~

JEFRIZAL said...

hahaha...aku dah google sebelum MyLomoih aku sampai...so utk load film tu mmg hg kena pulaih sampai habis semua buah pulasan yg hg beli. hahaha...
hg kena pulaih sampai belakang tu nampak nombor 1. bermakna hg dah ready utk 1st frame shoot. ngerti? aku pun dah 5 frame dah. cuma yg aku masih was-was adalah apabila aku snap, dia xkan gerak secara automatis ke frame seterusnya, so aku kena sayaputaqhalim sendiri ke frame bernombor 2 dan seterusnya.
"Sesungguhnya lomoih mengajaq erti sabaq"

wahyde said...

tayam> tgu blk malaysia dlu ler hihih

jep> nombor 1 tu kene dok tang tingkap merah tu ka? frame nomboq 2 tu dia ader tulih 2 ka?
ya byk ajaq aku bersabar, ajaq aku kne bertanya org supaya xsesat jalan, ajaq aku meng-google cara yg betui etc...hihih

JEFRIZAL said...

yaaa...sampai nampak dlm frame merah tu...esok berbuka sila bawak kamera anda yaaaaaa...