Monday, May 14, 2012

Permainan Dunia : Al-Hadiid (20)

Untuk renungan bersama

. اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ يَكُونُ حُطَاماً وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ

20. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu. (Al-Hadiid)

** sapa yg nk bantu aku utk tidak telalu fokus dlm permainan dunia ni?? Ada tak sesapa yg suka bersederhana yang nk membantu aku ni??? Sebetul2 nya aku takut akan dunia ni, coz aku slalu dlm lalai...sering terlupa akan akhirat ...seyes aku xmain2..dlu aku xterasa sgt, tp bila tetiba makcik aku meninggal dunia, aku menjadi takut...kita akan meninggal bila2 masa...ckup ke amalan & pahala kita???


2 comments:

JEFRIZAL said...

Saya boleh bantu. Sama2 kita bantu diri kita dan sesama umat. InsyaAllah.

wahyde said...

Alhamdulillah ^^