Monday, May 21, 2012

Amalan Surah Pilihan

Arini aku nk share aper yg aku baca kat internet. Aku petik dari laman web Ariana.
Semoga kita peroleh keberkatan dalam hidup kita bersama ^^

SURAH-SURAH PILIHAN.

1) SURAH AL IKHLAS.
Menyamai satu pertiga Al quran. Dibaca 10 kali akan dibina sebuah istana disyurga.

2) SURAH AL FALAQ.
Dibaca 3 kali untuk perlindungan daripada bencana dan perkara yang tidak diingini.

3) SURAH AN NAS.
Sama seperti Al Falaq.

4) AYATUL KURSI. ( surah Al baqarah -255 )
Pahalanya menyamai satu perempat al quran, dibaca setiap kali lepas solat akan dimasukkan ke syurga.Setiap huruf mengandungi 1000 keberkatan dan 1000 rahmat.

5) MEMBACA SURAH AL FATIHAH.
Dibaca 20 kali setiap lepas solat fardhu merupakan amalan para solihin,InshaAllah akan tercapai segala maksud, perlindungan dari segala keburukan dan sebagainya,( boleh dibaca 100 kali sekali gus jika sukar diamalkan setiapkali lepas solat )

6) MEMBACA BASMALLAH.
Dibaca 21 kali sebelum tidur amat digalakkan sebagai usaha untuk mengelakkan mati terkejut, kecurian, kebakaran dan lain-lain. InsyaAllah.

7) SURAH AL MUKMIN- ayat 1-3.
Dibaca untuk keselamatan.

8) SURAH AL HASYR- ayat 21-24.
Apabila dibaca selepas subuh dan asar akan mendapat rahmat dan dijaga oleh 70 000 malaikat dan jika meninggal dunia pada malam atau siang hari akan memperolehi syurga.

9) SURAH AT TAUBAH- ayat 128 dan 129.

10) SURAH YASIN.
Untuk kebaikan dan perlindungan dunia dan akhirat.

11) SURAH AL MULK.
Untuk perlindungan semasa didalam kubur.

12) SURAH AL WAQIAH.
Mohon dijauhi dari kepapaan.

13) SURAH AD DUKHAN.
Untuk kesejahteraan

Rujukan berdasarkan buku ini (aku nk beli la nnt hihihi) :





2 comments:

JEFRIZAL said...

kat rumah aku ada buku ni...mak aku yg kenaikan buku ni kat aku...

wahyde said...

haaaa bleh la aku pinjam...hahahah