Thursday, September 15, 2011

Apa yang Anda Rasa - Somalia

Yosh sumer...aku ada baca paper arini....bila dah baca aku rasa sungguh sedey....
menitikkan airmata (seyes weh...xmain2)

Apa yg korg rasa / terpikir bila baca petikan mcm kat bawah ni:

1) Wanita baru berusia 18 tahun itu berjalan kaki selama 10 hari dari tempat tinggalnya di Somalia hingga ke Kem Pelarian Dadaab, Kenya

2) Wanita tersebut merupakan seorang ibu sarat mengandung yang terpaksa berjalan kaki ratusan kilometer sebelum melahirkan anak sebaik tiba kem pelarian

3) Dia sampai dalam keadaan letih dan tak bermaya kerana sudah beberapa hari tak menjamah makanan. Paling menyedihkan suaminya meninggalkannya tanpa khabar berita.

4) Selepas sampai di kem, dia melahirkan bayi perempuan yang hanya dibantu pelarian lain di kem itu dalam keadaan khemah yang sangat daif.

 Apa yang aku rasa & pikir:

1) Ya Allah besar sungguh dugaan wanita tu....tp dia tak give up...tetap berjalan meneruskan idup

2) Sungguh bersabar & cekal ...dgn xder mknan, perut kosong plak tu...bjalan beratus kilometer bawah panas terik (30 °C - xder ujan yer)..tempat dorg lagi panas dari Malaysia kot...dengan mengandung 9bln lg....

3) Kalu aku ader kat tmpt wanita tu dah menangis gila2 dah...mesti aku marah gila kat husband tu....mesti aku dah pengsan beratus kali....

4) Apa yg aku boleh buat utk membantu dorg yang susah kat Somalia tu....

5) Aku kene banyak muhasabah diri....aku kene change my attitude...i need to be more positive like that lady..

Atas dasar kemanusiaan...aku benar2 terpukul dgn citer pasal wanita tu...insaf weh...
Patutkah aku pergi ke Somalia membantu or aku boleh bekerja & sebahagian dr duit yg aku dpt aku donate utk warga Somalia...

Gambar dibawah utk renungkan kita bersama....kita boleh membantu mereka...jom donate utk SOMALIA ( donate to the correct channel such as Mercy Malaysia, Haluan etc)

Wordless

I'm crying.... T-T



Sumber berita : Metro , Somalia

4 comments:

Dinz said...

duit guna untuk perang sekarang u..this is reality .. so sad but its true!

wahyde said...

yup..its sad

Unknown said...

sedihnya...patut la nuna nk p sana...
hmmm bantu setakat mana yg mampu

wahyde said...

tu la nk bantu mna yg bleh...