Monday, June 6, 2011

Am I cucu tiri?

heheh....jwpan nyer mmg tak la...tp cara layanan mcm yer jer
sbb tu la kadang2 aku malas nk g umah tokwan & opah aku...
Dorg kata dorg layan cucu2 dorg sama jer...EXCEPT the favorite one..

Tokwan & Opah aku ader cucu fav dorg...kalu dorg ader sekali..mmg kitorg ni diketepikan la...
Sejak aku kecik mmg camtu....sampai la besar ni...

Time kecik dlu...aku igt lagi..kalu time dpt duit raya...aku akan dpt RM5
Tapi yg menjadi kesayangan dorg akan dpt RM20...lbh kurang camtu la...
Kalu nak makan...dorg akan panggil 'fav one' dlu....kitorg ni kalu ader kerusi lebih ...bleh la dok semeja dgn dorg..

Kalu nk buka ASB utk cucu....tok aku bawak kuar duit dia g buka account tuk 'fav one' dulu..
Pastu balik umah...dia nampak aku....pastu baru tnya aku nk buka ASB tak?
kalu nak buka kne guna duit raya yg aku dapat & g bawak buka ASB....

As time passed by..kitorg pon dh lali dgn situasi camni...
But semalam...tetiba aku sgt terasa....dgn aper yg terjadi

Nk dipendekkan citer...time dah balik dari kenduri di Taiping....
kitorg naek 2 keta...aku naek dgn ayah & ibu aku...time blk jem giler...
so benti rehat jap ptg tu..minum petang ckit...pastu continue jln...
sampai umah tokwan dh mlm dlm kul 9PM camtu...

kitorg berkumpul kat ruang tamu...dh nk blk umah sdr....so nk mintak diri
tokwan aku kuar dr bilik....direct g ke 'fav one' & handover gulungan duit biru (bkn RM1 yer)....
aku wat bdo je la...sbb aku tau aku xkn dpt nyer...cuma aku terasa ckit la...dh tau xbg aku jgn la hulur depan mata aku...

tp pesanan tokwan yg betul2 wat aku rsa aku di cucu tiri kan.....tokwan ckap kat ayah
"ang bwk dia g makan nnt....dia xmkn mlm lagi....hampa sume dh mkn xpa....igt tau bwk dia g mkn"
dlm ati aku...."aku pon blom mkn...angin dh masuk perut ni...aku xyah mkn ke???'

Yer skang aku sgt terasa ati...bkn aku nk mengumpat grandparents aku...tp aku cuma nk luahkan rsa ati aku...
xmo simpan ati sorg2...last2 aku gak yg sakit ati...
Xkan aku nk g ckap kat grandparents aku yg dorg wat aku sakit ati kn...nnt sah2 aku kne tempik kata kurang ajar...

Tp ni la yg terjadi......aku nk g hiburkan ati la....
so wat masa ni aku mls nk g umah grandparents aku....
biar la ...yg 'fav one' kan ada....

10 comments:

JEFRIZAL said...

saya la fav one itu....terima kasih tokwan....kerana tokwan la saya buleh boh minyak keta....hahaha...jgn marah...

wahyde said...

hahahaha....tul tu...ko la yg mjadi dalang utk semua nya

Dinz said...

Arwah atok saya pon begitu tapi saya tak amik hati...mmg ada perasaan jealous tu tp apa2 pon mereka tetap grandparent saya tanpa mereka saya tak berada kat dunia ni :) ... but i'm a bit lucky lah..i've been fav one for my arwah nenek :) ..siap ada nama panggilan lagi ^^ rindu plak pada nenek saya tu :) Al-fatihah...heheh..Anyways enjoy and appreciate la while they r still alive...:)...i phm perasaan u tp letak tepi sahaja ok? :)

Anonymous said...

apa lg..sblm tokwan ko jadikan ko cucu tiri diorang , baik ko dulu jadikan diorang tok and nenek tiri ko..sure t ko xkan trasa hati dah ngan diorang sbb diorang kan dah jadi tok tiri ko..

wahyde said...

hihih korg ni...yup pape pon still my grandparents....so lyn kan je la....mkn ati sorg2 udah...

is-nanie said...

Tetibe teringat kesah masa kecik2.. Masa aku 5 tahun kot.. Arwah atuk tiri aku bagi aku 2 anak patung.. sepupu aku dpt 1 je.. Merajuk smpai menangis dia.. hehe..

wahyde said...

huih xaci...hhahhah....well nak wat camner kan..kita layankan jer la

Alyza Fisol said...

aku lmbt komen, tp nak komen jugak...

aku ni baik belah mak, baik belah ayah, same je...dicucu tirikan...but what to do..mak n ayah bukan anak kesayangan, psl tu jadi camtu...

wahyde said...

i guest sumer merasai kejadian yg sama kan...

vidic junior said...

tp sy xdok tokwan...
lagu mna tu...
cer habaq mai...
tp aku syg mak aku sbb da kja neh pun still mak nk bg duit lg...
hahahahaha....
syggggggggg my mom...
muuuaaahhh...
:P