Friday, October 12, 2012

Taliban & a girl

Assalamualaikum sumer,

Baru2 ni aku ader baca psal 1 teenage girl yg kne tembak....
Apasal buat manusia camtu, budak tu bkn ada senjata pon!!
Memang la budak tu kira brave tulis pasal Taliban xbg pompuan blaja kat internet, tp napa nk double standard kn pompuan & lelaki. Sedangkan Nabi xajar pon kita bunuh pompuan or budak kecik. Menuntut ilmu tu kan fardhu khifayah...Siti Aisyah sdr pon belajar....xpaham aku dgn manusia skang ni....
Kesian kat dia skang masih dlm keadaan kritikal. Ni serba sikit yg aku baca yg aku nk share dgn korg

Kat mana menda ni terjadi : Pakistan
Sapa yg tembak budak ni : Taliban Pakistan
Awat budak pompuan ni kene tembak: Sbb dia pi sekolah, puak taliban tu xbg budak pompuan gi sekolah. Lagipun budak pompuan ni ader tulis kat blog BBC psal Taliban xbg pompuan sekolah & nk amik alih kawasan dorg duduk skang ni. So Taliban ni marah la.
Brapa umur budak pompuan tu: 14 tahun
Sapa nama budak pompuan tu : Malala Yousafzai
Tang mna dia kena tembak : leher & kepala, masih kritikal (kene tembak 9 Oct 2012, la ni 12 Oct 2012, masih kritital)


Puak taliban Pakistan tu siap kata kalau budak pompuan tu masih idup selepas serangan ni, dorg akan jejak budak ni & bunuh dia.

Aku sebenarnya xberapa paham dgn perjuangan puak Taliban nih...sgt radikal...Islam xhajaq buat lagu tu....yg depa suka2 bunuh org awam yg tak bersenjata...mcm law tu kat tgn depa.. (konon2 judge dreed kot)

Perangai mcm ni la membuatkan 'org bukan Islam' memandang serong / salah tanggapan kpd Umat Islam...Kita ptt tunjuk kat 'org yg bukan Islam' ajaran sebenar Islam..bukan dengan cara lagu ni..Sedih aku bila 'org bkn Islam' chop org Islam ni terorist :(

Antara petikan yg aku baca:

# "Any female that, by any means, plays a role in the war against mujahideen should be killed," Taliban spokesman Ihsanullah Ihsan was quoted as saying in Reuters.

# The Taliban claimed responsibility for Malala's attack on Tuesday, saying that her online diary about girls education for the BBC was an "obscenity" spreading "anti-Taliban" thoughts [kalau minah tu xtulis pon, dah banyak dh eh psal anti-taliban ni]

#
I had a terrible dream yesterday with military helicopters and the Taleban. I have had such dreams since the launch of the military operation in Swat. My mother made me breakfast and I went off to school. I was afraid going to school because the Taleban had issued an edict banning all girls from attending schools. Only 11 students attended the class out of 27. The number decreased because of Taleban's edict. My three friends have shifted to Peshawar, Lahore and Rawalpindi with their families after this edict.
On my way from school to home I heard a man saying 'I will kill you'. I hastened my pace and after a while I looked back if the man was still coming behind me. But to my utter relief he was talking on his mobile and must have been threatening someone else over the phone.
—Malala Yousafzai, 3 January 2009 BBC blog entry


Ni aku yg aku baca secara online la kat
Yahoo News - Malala
Wiki - Malala

Aku ada kawan yg akan balik ke Pakistan mgu depan...bulan 12 mai blk ke sini, akan ku tanya cerita sebenar kat dia nnt :)

p/s: mmg aku xbley menilai dgn sekadar 2 3 artikel, so Xpa akan aku baca lagi pasal taliban & budak pompuan ni ^^

No comments: